אכלתם אותה

הטור של הדיאטנית הקלינית ג'והנה ויינברג

אוזני המן לפני משחק טניס - רעיון טוב ?!


חג פורים!

פורים כבר כאן, יש תחפושות בכל מקום, מסיבות, טורניר טניס בחופש וכמובן אוזני המן והרבה ממתקים במשלוחי המנות. פעמים רבות יצא לי לפגוש טניסאים המנצלים את ההפסקות בין המשחקים לאכילתם של ממתקים ואוזני המן , במטרה "לספק אנרגיה לגוף לפני המשחק".

למה הגוף שלנו באמת זקוק לפני ובמהלך המשחק?


על מנת להיות מוכנים באופן מיטבי לפני משחק טניס,  על גופנו להיות רווי בנוזלים ובאנרגיה זמינה לפני תחילת המאמץ. אוזני המן עשויות מבצק פריך המכיל בעיקר מרגרינה או חמאה ומגוון מילואים שונים עתירי שומן כגון אגוזים, פרג, שוקולד ועוד.

אוזני המן, בהחלט עשירות מאוד באנרגיה, אולם, מכיוון שמדובר באנרגיה שמקורה משומן, זהו מקור שאיננו מספק אנרגיה זמינה עבור מהלך המשחק או לפניו. מאכלים שומניים נספגים במהותם באופן איטי יותר ונשארים בקיבה לאורך זמן רב יותר, מה שעלול להוות גורם מפריע לספיגתם של סוכרים וכן לתחושות לא נעימות בקיבה במהלך המשחק. לכן, אכילת אוזני המן לפני המשחק בהחלט איננה מומלצת!. אותה ההמלצה תקפה כמובן גם לשאר הממתקים שניתן למצוא במשלוחי המנות שלנו, שהרי גם הם מכילים מרגרינה, חמאה, שוקולד, אגוזים.

 

אז מה מומלץ לאכול בטורניר טניס בחג פורים?

הכי חשוב להתחיל את הבוקר בארוחת בוקר מזינה, שמטרתה למלא את מאגרי האנרגיה בשרירים לפני המשחק. למשל, אפשר לאכול סנדוויץ' עם גבינה עד 5% שומן, כוס קורנפלקס פשוט עם חלב או יוגורט עם גרנולה. במידה והמשחק מתקיים מוקדם בבוקר, כדאי לאכול פחמימות פשוטות יותר הנספגות מהר במחזור הדם כגון פרוסת לחם עם ריבה או דבש, בננה, תמר או קורנפלקס צהוב ללא החלב.


בין המשחקים, בחירת המאכלים תתבצע בעיקר וכתלות במשך ההפסקה. כאשר מדובר בהפסקה של בין 30-40 דקות, לא נרצה להעמיס על הקיבה מזונות כבדים או קשים לעיכול. לכן, נבחר במשהו קל וזמין כגון פרי, סנדוויץ' עם ריבה או חטיף אנרגיה דל בשומן. אולם, כאשר ההפסקה מתארכת מעבר ל-40 דקות, אפשר ומומלץ לשלב בארוחה גם חלבון, אשר מסייע בהתאוששות הגוף ומונע את פירוק מסת השריר. במקרה זה, ניתן לשלב סנדוויץ' עם טונה/ פסטרמה/ביצה או מנת פסטה עם בולונז,  טוסט עם גבינה לא שמנה וכמובן לא לשכוח לשתות הרבה מים!.


מכל מקום, מומלץ תמיד שיהיה בתיקו של כל טניסאי, מזון המספק אנרגיה זמינה שלא דורש קירור ונשמר לאורך זמן כגון פירות יבשים, חטיף אנרגיה דל שומן, פרי, משקה איזוטוני, ג'ל אנרגיה. אלא, ישמשו את הטניסאי כמאכלי רזרבה למקרה חירום, כך שבמידה והמשחקים מתארכים מעבר לצפוי ואין זמן לקנות בקפיטריה, תמיד ניתן לשלוף אותם מהתיק.

 

בטורניר הזה תזכרו לקחת אתכם מאכלים מזינים דלי שומן, שיספקו לכם אנרגיה לשחק, להתאושש ולהרגיש קלילים. על משלוחי המנות שקיבלתם, תתפנקו בסוף היום ולא במגרש!.

 

חג שמח!

אכלתם אותה

ג'והנה ויינברג

ג'והנה ויינברג דיאטנית קלינית וספורט- B.Sc. בעלת תואר ראשון במדעי התזונה מטעם האוניברסיטה העברית וסטודנטית לתואר שני במדעי התזונה. בוגרת קורסים לתזונת ספורט, תזונת ילדים, הנחיית קבוצות, NLP לקבוצות, העצמת המטופל, תזונה נפרולוגית, מדריכת כושר ומאמנת כושר אישית (מכללת ויינגייט), מצילה וספינינג. מרצה לתזונת ספורט בענפי ספורט שונים, מנחה קבוצות הרזייה ואורח חיים בריא, מנחה לתזונה בהריון, יועצת בפרויקטים לקידום הבריאות ועבודה קלינית בשירותי בריאות כללית. כיום עובדת במרכז לרפואת ספורט "מדיקס" עם ספורטאים רבים, בעיקר טניסאים ורצים למרחקים ארוכים. עובדת בשירותי בריאות כללית בייעוץ אישי וסדנאות. מדריכת כושר קרבי לפני הצבא ומדריכת כושר בבה"ד 1, מאמנת כושר אישית, רצה בתחרויות רבות וביניהם מרתון תל אביב, מרתון פריז, וחצאי מרתון. מייל: johanawain@gmail.com Facebook - ג'והנה ויינברג- דיאטנית קלינית וספורט 054-4412543
Powered by Artvision | Truppo Websites